Cara Simpan Dan Urus Stok EBM Di Rumah Dan Pejabat

Antara perkara yang perlu dititik beratkan oleh breastfeeding mommies adalah cara menyimpan dan mengurus stok EBM mereka. Tahukah anda..susu ibu mengandungi sel hidup? Sebab itu susu yang diperah perlu disimpan dengan kaedah yang betul supaya nutrien susu tersebut terpelihara. Susu ibu sebenarnya mempunyai bahan anti bakteria yang membolehkan kekal segar dan tahan lama walaupun berbulan letak dalam freezer. Untuk memudahkan para mommies membuat rujukan mengenai tempoh penyimpanan EBM ini, mommies boleh rujuk gambarajah di bawah 

Gambarajah Panduan Menyimpan EBM
Nak tahu macam mana saya organize my EBM? Actually, masa Zara dulu saya main simpan aje.. susun elok-elok row by row setiap hari.. Without any marking.. hehe.. Dulu mula-mula memang beria lah jugak tanda dengan tarikh dan masa pump.. Tapi kan, sebab ilmu breastfeeding tu tak seberapa.. tak sempat nak tunggu minggu depan, apatah lagi bulan depan, stok yang saya pam dah pun dipakai.. Sebab stok tak banyak sangat.. Diibaratkan kais pagi makan pagi..pam hari ni..semua itu untuk kegunaan esok hari. Saya guna consept FIFO (First In First Out ) ajelah..haha.. sempoi..

Di rumah 
Kalau ikut cara saya sendiri, setiap kali lepas pump..saya akan biarkan suhu susu berubah menjadi suhu bilik dulu..sebab badan kita panas, suhu susu yang baru keluar badan sedikit berbeza dengan suhu bilik..biar sekejap sebelum masuk dalam peti ais. Sebab susu tu lepas pam suhu dia suam-suam kuku. Saya akan letak tarikh dan masa kat botol storage tu. Saya tak bekukan dulu, saya simpan dalam chiller jer. Sebab nak campurkan dengan susu next pumping. Bab nak campur susu tu pula...saya simpan dalam botol asing2 dulu..masuk dalam chiller tu jugak untuk samakan suhu susu..kendian baru saya campur ngan susu yang sebelum tu punyer.. 

Pada malamnya, sebelum tidur pula, barulah saya urus susu perahan dari siang untuk di 0, untuk dijadikan stok. Saya lebih suka guna liner sebab boleh jimat ruang dalam freezer, kalau botol pula leceh sikit, sangat makan ruang.. huhu tapi ikut keselesaan masing-masing lah ya.. Ada juga suka pakai botol sebab senang, lepas perah je terus masuk frezeer then nampak kemas juga.

Di pejabat
Kalau di pejabat pula, saya akan bawa cooler bag, breastpump dan 4 biji botol untuk sesi memerah dan menyimpan susu. Fungsi cooler bag ni, macam peti sejuk juga, kelebihannya boleh kita bawa ke mana saja. Syukur Alhamdulillah sebab kat ofis ada esbok kecik.. Jadi saya buat benda yang sama macam kat umah. Cuma saya tak bekukan..Saya akan biarkan sejuk jer kat chiller..bila nak balik petang baru saya amik bawa balik pakai cooler bag...so..suhu susu masih boleh dikekalkan..bagaimana jika tiada chiller di pejabat? itu saya akan kupas di dalam entri lain ye.

Kalau di pejabat, sebaiknya jangan sekali-kali bekukan susu. Bila susu dah beku masa di ofis, maknanya kita kena pastikan ia kekal beku di sepanjang perjalanan kita bawa balik rumah. Kalau perjalanan balik rumah tu makan masa satu jam pasti akan buat susu tu cair. Once susu kita dah mencair kita tak boleh bekukannya semula dan kena pastikan ia diguna dalam tempoh 24 jam. Dah rugi kat situ sebab tak boleh buat stok da.

Kadar / Tempoh Ketahanan Susu Ibu

1. Suhu Bilik

  • Bilik tak de aircond (suhu antara 25C - 37C) - tidak lebih 4 jam.
  • Bilik ade aircond (suhu antara 15C - 25C) - antara 6-8 jam, dimana suhu perlu stabil, maksudnye aircond sentiasa 'on' sepanjang masa.
2. Dalam Fridge/Freezer
  • Cooler bag/box - tahan antara 12 - 24 jam.
  • Peti sejuk 2 pintu - bahagian beku (suhu antara -18C - -20C), boleh tahan hingga 3 bulan, bahagian pintu bawah ( suhu antara 0C - 4C), boleh tahan 3-7 hari (sebelum dibekukan) dan 24 jam (selepas dibekukan).
  • Peti sejuk 1 pintu - bahagian beku, 2 minggu
  • Freezer - tahan antara 6 bulan
Sekian perkongsian saya pada kali ini. Jika anda rasa ia bermanfaat..sila tekan butang share..hehe. Kita berjumpa lagi di entry yang berlainan..dengan kupasan bagaimana cara mencairkan EBM anda.

Jika anda mengalami masalah susu merudum.. Insya Allah, set penyusuan Shaklee untuk ibu yang mengalami masalah penyusuan iaitu set 3M adalah yang paling saya sarankan kerana ianya terbukti boleh membantu anda. Hubungi nombor yang tertera dengan kadar segera. 

Anda boleh pilih untuk beli sendiri secara pantas melalui laman Shaklee atau boleh menghubungi saya untuk tujuan pembelian. Jika anda memilih untuk membeli sendiri, sila klik Beli Sekarang. Pembelian pantas menggunakan Visa atau Master Card (Debit / Credit Card)


Rahsia Jadi Ahli Shaklee Secara Percuma Terbongkar
Hubungi Saya :




FB Syue Wana | 016-7114304 (sms/whatsapp) | yuna.stitchz@gmail.com
www.facebook.com/messages/FreeVitamins

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

* COD - Skudai; Gelang Patah; Bukit Indah; Perling; Tun Aminah; Tampoi; Bandar Baru Uda; Kempas; Mount Austin, Larkin; Taman Pelangi; Permas Jaya; Ulu Tiram; Masai; Pasir Gudang; Johor Bahru amnya dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA.

0 comments:

Post a Comment

LINKIN WITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contributors